• Basistraining Motiverende en oplossingsgerichte gesprekstechnieken

    In de basistraining Motiverende en oplossingsgerichte Gesprekstechnieken krijg je kennis en vaardigheden aangereikt om op een effectieve(re) wijze te communiceren met de klant en hen te motiveren tot (gedrags)verandering.

    U krijgt antwoord op de vragen:
    "Hoe zorg ik ervoor dat ik in gesprek de klant centraal stel waardoor ik zelfregie en eigen kracht versterk?"
    "Hoe bespreek ik zorgen de klant helder en effectief, zodat er een samenwerkingsrelatie ontstaat?"
    "Hoe ga ik tijdens het gesprek om met emoties?"
    "Hoe motiveer ik de klant tot verandering?"

    Tijdens de training worden onder andere korte instructiefilmpjes getoond, zodat de theorie op een aantrekkelijke en bondige wijze wordt overgedragen, waardoor er veel tijd is voor interactie, oefenen en reflecteren.

    Ter voorbereiding krijgt u de digitale reader 'Motiverende Gesprekstechnieken', waarin een overzicht is opgenomen van de technieken en tools die ingezet kunnen worden door professionals bij motiverende gespreksvoering. 

  • Resultaat

  • Kennis - U heeft inzicht in ....

    • het motivatiemodel van Prochaska en DiClemente
    • duurzame motivatie
    • de uitgangspunten van motiverende gesprekstechnieken
    • het communiceren op metaniveau
    • de uitgangspunten van de schaalvraag en hoe deze in te zetten
    • hoe motivatie te versterken
    • eigen sterke punten bij motiverende gesprekstechnieken
  • Houding - U wordt zich bewust ...

    • van een basishouding die contact bevordert
    • dat het creëren van een veilige omgeving door het erkennen van wederzijdse expertise en een niet-beoordelende houding een basis legt voor samenwerking, het versterken van eigen kracht en het nemen van zelfregie
    • dat duidelijkheid en transparantie tijdens het proces participatie vergroot van de klant
    • van emoties en gevoelens bij verschillende manieren van motiveren
  • Vaardigheden - U kunt ...

    • partnerschap creëren
    • de klant centraal stellen en eigen kracht en zelfregie bevorderen
    • de schaalvraag toepassen bij het motiveren van de klant
    • de klant motiveren tot (gedrags)verandering
    • autonomie versterken bij de klant
    • reflecteren op de eigen rol bij motivatie